Happy people

25 september 2017 - Kasane, Botswana

Zoals zelfstandigen die in het weekend werken nam de dierenwereld vandaag (maandag) precies ook vrij met uitzondering van de zebra's. Dat we gisteren overrompeld werden door de hoeveelheid van verschillende diersoorten was het vandaag povertjes. Een bummer omdat we vandaag nog eens extra vroeg op stap waren.
We reden via de westelijke toegang Ngoma, in het park (met dit keer een zeer vriendelijke vrouw achter de balie die ons wel zeer veel uitleg heeft gegeven) zodat we het stuk dat we gisteren nog niet gedaan hadden, konden afsjokken. Het tempo lag ook dit keer niet erg hoog. Dit keer waren de wegen of zeer zanderig of zeer ruw, vol met stenen. Neen, ook vandaag kroop ik, in het park, niet achter het stuur. Ik zal wel kilometers afmalen op de gewone wegen.
Eigenlijk is het niet vreemd dat er maar zeer weinig mensen met hun eigen auto een self-drive doen door het park. De meesten wagen zich er niet aan en boeken een game-drive (met een 9-tal mensen in een speciale open auto) om door het park gereden te worden.
Zoals gezegd hebben we de eerste kilometers niet echt veel gezien met uitzondering van zebra's. Deze waren met enkele duizenden rustig aan het grazen aan de oever van de Chobe. Echt, een twee of drie uur bijna alleen zebra's met hier en daar nog wat watervogels en gieren. Deze laatste waren op een bepaald moment ook in een grotere hoeveelheid aanwezig want er lag een dode olifant te drijven op het water. Nog niet zo'n groot exemplaar maar daar lagen de gieren niet van wakker. Één voor één vlogen ze, niet zonder gekibbel, naar het kadaver om hun deeltje mee te pikken. We vreesden dat dit het enige spektakel ging zijn voor vandaag.
De vrouw bij de ingang had ook de zone aangeduid waar leeuwen vaker voorkwamen en deze zone hadden we gisteren zonder te weten ook al doorkruist zonder een leeuw te zien. Met enige achterdocht kwamen we dichter bij deze zone, maar hadden niet veel hoop om leeuwen te spotten. Gelukkig blijft de natuur ons verrassen want dadelijk zagen we drie leeuwen rustig onder een boom liggen. Eerst stalkten we ze van enige afstand maar we moesten er langs door om verder te rijden. Niet dat het voor de leeuwen een zorg was. Het waren nog vrij jonge leeuwen en na een tijdje zetten ze zich recht om een ander plekje te zoeken. Ok, we waren content. Toch nog eens leeuwen van zeer dicht bij gezien. Nog geen twintigtal meter verder spotte ik nog enkele leeuwen en van het moment we stilstonden, zagen we er nog verschillende. Uiteindelijk denken we dat er een tiental leeuwen lagen te luieren. Wat een beloning voor het vroeg opstaan (hoewel zo te zien zouden deze leeuwen er enkele uren later ook nog wel liggen) en het geduldig blijven rondkijken. Ondertussen waren we terug in het gedeelte dat we gisteren ook al gedaan hadden en waren er terug veel meer dieren te zien. Niet zo veel als gisteren maar een aangename afwisseling tussen de soorten.
Voor de late namiddag hadden we een bootcruise op de Chobe geboekt. Het werd in verschillende andere reisblogs aangeraden dus dit mochten we niet missen. Samen met een bootvol gepensioneerden vertrokken we om drie uur terug richting Chobe NP maar dan via het water. We weten hoe die gepensioneerden bij de hand kunnen zijn om het beste plaatsje te hebben, maar dit keer waren we ze te snel af. Wij hadden de VIP-plaatsen vooraan op de boot aan de beste zijde! Naast enkel nieuwe watervogels hebben we geen nieuwe diersoorten gezien maar het was wel indrukwekkend om vlakbij de olifanten, nijlpaarden, krokodillen, ... te komen zonder schrik te hebben dat ze aan je kunnen als ze zouden chargeren. Niet dat ze dat deden, hun leventje ging gewoon verder ondanks er honderden toeristen op hun stonden te kijken. Ja, we waren niet de enigste boot op het water. Tegen 6uur, met zonsondergang, meerden we terug aan en konden we onze tent weer gaan uitpakken. Ja, blijft een nadeel dat je de tent boven op de auto hebt staan. Wanneer je weg wil moet je alles terug inpakken. Ach ja, morgen is het nog eens lodge-tijd. Mag wel na 4 dagen kamperen in een kleine sauna. (We vermoeden dat de temperaturen schommelen rond de 35gr en het wordt precies elke dag nog wat warmer. Daarnaast koelt het zeer traag af waardoor de warmte binnen in de tent blijft hangen. Maar we kijken toch niet uit naar het Belgisch weertje!!!;-))