Kajakken tussen de zeehonden.

11 september 2017 - Swakopmund, Namibië

Uitslapen ... of toch niet, om kwart voor 8 worden we in Walvisbay verwacht voor een uitstapje met de kajak, dus iets voor 7 zijn we al terug op de baan. We hadden de optie of ons laten varen met een catamaran en af en toe eens een oester binnenslurpen of zelf peddelen in een kajak. Maar hoe kan je dichter bij de zeehonden komen dan in een kajak, dus kozen we voor de laatste en daar hebben we geen minuut spijt van gehad. Wat een ervaring! De rit naar het startpunt was al een leerrijke ervaring. De gids was niet van plan om ons snel snel naar de zeehonden te brengen en zijn geld dan te incasseren. Van de kleinste tot de grootste vogel (flamingo's, palikanen, reigers, fluten, ...) langs de weg, wist hij ons meer te vertellen en echt met passie! Een beetje een schoolreis maar dan wel een zeer boeiende.

Bij de zeehondenkolonies aangekomen, was het tijd om ons in beschermende kledij te hijsen en vervolgens iets of wat elegant in de kajak te kruipen. We waren nog maar amper op het water in de zeehonden kwamen al naast ons zwemmen. Van enkele tot een tiental. Ontzettend speels en nieuwschierig, daardoor was het in het begin nog wat zoeken om je evenwicht in de kajak te vinden. Zij die in het water zaten waren voornamelijk de tieners (8 tot 10 maanden oud). De ma's en pa's waren helemaal niet meer geïnteresseerd om in het water te gaan en wat rond te dollen. Zij lagen voornamelijk op het strand wat te stinken en de mannetjes wat te pronken want het is bijna bronstijd. Ja, de geur was behoorlijk pakkend en dit zou nog meevallen ten opzicht van Cape Cross waar er nog duizenden meer liggen.  Na een tijdje, was ik toch wat meer op mijn gemak en was het puur genieten en de jonkies wat amuseren met de peddel. Je kon ze ook vlot aanraken. Ze kwamen echt onderste boven tegen de kajak zwemmen zodat je ze over hun buik kon wrijven.

Na een uurtje spotte de gids ook nog twee bultrugwalvissen die onze kant kwamen uitzwemmen. De ervaring was compleet. Spijtig hielden de kapiteins  van de catamarans zich vandaag niet aan de regels en joegen ze de walvissen op, waardoor ze heel snel uit de baai verdwenen.

Naast de dieren was de baai ook gevuld met werkloze schepen. De olieindustrie is naar een dieptepunt gezakt waardoor vele schepen niet meer van dienst zijn en deze dan tijdelijk of definitief worden geparkeerd in de baai.

Tegen de middag zijn we terug en sluieren we nog wat rond in Swakopmund (waar zijn duitse roots nog zeer duidelijk zichtbaar, van gebouwen tot straatnamen, je waant je in een stadje in Duitsland, eten we in Village Café een lichte lunch (niet dus, was buiten de grootte van de Terminator 3 gerekend die Jan besteld had ), doen we de noodzalijke boodschappen voor de volgende dagen camping en schaf ik mijzelf een goei dik kussen aan met de hoop dat ik dan wat beter kan slapen ...

Wildlife: zeeleeuwen (zeer veel en van zeer dichtbij), bultrugwalvissen, jakhalzen, flamingo's, herons, witte pelikanen en zeer veel andere watervogels

B&B/Lodge: B&B seebreaze

Lunch: Village Café in Swakopmund, zeer gezellig en serieus grote porties voor een lunch. We hadden de indruk dat het een organisatie was, die vrouwen aan een job hielpen.

Diner: het was de bedoeling om in The Wreck gaan te eten maar spijtig genoeg volzet, dan is het Bluegrass geworden> opstartende zaak van dezelfde organisatie als Village Café. Spijtig genoeg niet zo veel keuze van vis, maar al bij al zeer lekker.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Renild:
    25 september 2017
    Hey Anja en Jan, leuke reisverhalen. Gaat een onvergetelijke reis worden. Geniet er nog van.
    Groetjes
  2. Marianne Thys: