Bezoek aan onze villa.

29 september 2017 - Third Bridge Camp, Botswana

Na een bijzonder turbulente nacht, volgde een morgen om te vergeten, een iets minder boeiende dag met hier en daar een uitzondering en een avond om nooit te vergeten.
Zoals gisteren reeds geschreven was er zeer veel wind en die is in het eerste gedeelte van de nacht nog aangetrokken. Tegen middernacht voelde we ons niet echt meer veilig in ons tentje en zijn we in de auto gekropen. Gelukkig ging de wind na een uur toch liggen want ik deed geen oog meer dicht, Jan bij wonder wel. Dus terug de tent in en konden we toch nog wat slapen.
Tegen de morgen begonnen de apen weer huis te houden. Je hoorde ze tieren en brullen tegen elkaar en in de bomen slingeren. Van het moment het terug wat rustiger was, kroop ik uit de tent en hing er een ongelooflijk irritante geur bij de auto. Even later merkte ik dat de apen onze auto en de omgeving errond als WC hadden gebruikt. Op verschillende plekken lagen drollen. Dat is echt wat je nodig hebt na een slechte nacht. Terwijl je lag te slapen zat er een aap op een meter te kakken op het dak van de auto, dus juist naast de tent. Tijd om te vertrekken.
Onze route bracht ons vandaag van Khwai Campsite naar 3rd Bridge Campsite. We hebben de kleine weggetje vandaag gelaten voor wat ze zijn en via de hoofdweg gereden. Neen, neen, dat gaat geen meter sneller vooruit. Eerste stop was de Hippo Pools, met nijlpaarden dus een prachtig uitzicht om te ontbijten. We kwamen aan de babbel met een Engels koppel van ruim in de zeventig. Zij hadden de voorbije dagen in 3rd Bridge gelogeerd en waren op weg richting Khwai, dus hebben we wat info uitgedeeld. Knap dat ze nog met hun kleine Suzuki Jimmy door Botswana trekken op die leeftijd.
Om bij 3rd bridge (brug 3) te geraken, moesten we eerst nog bij 4th bridge (brug 4) passeren. (We doen de route blijkbaar in tegengestelde richting). De oude brug was zo verweerd (gerot) dat er recent een nieuwe brug is aangelegd maar toen we arriveerden was deze afgesloten. Oei?! Dat wil zeggen dat we over de oude brug moesten. Jan zei mij achteraf dat hij content was dat hij niet eerst op inspectie geweest was maar gewoon erop gereden en doorgereden was anders had hij serieus getwijfeld, zo slecht was de brug. Na de brug stopten we even om toch eens terug gaan te kijken. Wat was dat allemaal! De bovenste balklaag was bijna helemaal rot. Toen er een gids passeerde polste ik even waarom de nieuwe brug niet open was en hij wist mij te vertellen dat ze in het midden gebroken was. Oei, wanneer gaat dat hersteld worden.
Van 4th bridge naar 3rd bridge. Deze laatste is een fenomeen bij elke reiziger in Botswana. Ik had er al heel wat you tube filmpjes van gezien maar in het echt is het toch nog wat anders. De brug zelf is al een bijna even gammele brug als 4th bridge maar aan het einde van de brug moet je ook nog door een rivier. Jan is er vlot over en door gereden maar het was toch even zeer stil in de auto. Ook hier even gestopt om eens terug te gaan kijken en het is toch leuk om te zien hoe iedereen er met zijn eigen techniek tracht over en door te rijden.
Ondanks we midden in het park zitten heb ik vandaag nog niets verteld over de dieren. Dat komt omdat we vandaag amper iets gezien hebben. Zeer vreemd. Het was zeer rustig, maar dan ook zéėr rustig. Maar de avond heeft dit helemaal goed gemaakt. We hadden onze soep net op toen we, in de buurt van onze kampplaats, takken hoorden breken en olifanten hoorden toeteren. Eerst zagen we ze wat verder maar voor we het goed en wel beseften, stonden ze bij ons op de kampplaats. De stoelen en de tafel aan de kant, het gasfornuis aan de kant, de pasta kon ons niets meer schelen en als een speer de auto in. Ons voordoen als een dood voorwerp, dat volle bak aan het filmen en fotofraferen was. ;-) In het begin kwamen er drie olifanten aan, die gingen weg maar er kwamen al nieuwe aan en na een tijdje stonden er 7 tegelijkertijd rond onze auto. Op het einde kwamen er nog twee stieren (mannelijke olifanten) met gigantische slagtanden aan. Die waren reusachtig! We denken dat er in een 30 à 45 minuten zo'n 12 tot 15 olifanten voor, achter en/of naast de auto zijn gepasseerd en één van de twee stieren zeer dicht! Hij bleef voor de auto staan en keek precies door je heen. Effe serieus spannend! Een vrouw had mij, vroeger op de dag, bij de toiletten verteld dat er gisteren olifanten passeerden maar zo dicht en voornamelijk via onze kampplaats dat was wat anders. De olifanten gingen richting de rivier dus kregen we juist tijd om onze pasta klaar te maken alvorens ronde twee begon. Plots kwamen er enkele olifanten terug gerend. Woh, we zijn nog niet gerust. Zeker niet omdat ondertussen de duisternis was gevallen en je hen niet meer zag in de struiken. Je hoorde nog wel de afbrekende takken maar je wist niet precies waar. Plots kon er zo een olifant uit het duister opduiken. Serieus akelig. Uiteindelijk hebben we het kampvuur toch aangekregen (niet dat olifanten daar schrik van hebben) en de tent opgezet. Hoewel het was in fases want ze zijn bijna allemaal hier terug gepasseerd. Ook de stieren en één van hen bleef weer lang rond de auto hangen. Misschien ook wel omdat één van de bomen blijkbaar de ideale boom is om langs te schuren. Van het moment de rust gekeerd was (dat was zo'n twee uur na we de eerste olifant hebben gezien), toch maar even ons hier gewassen in plaats van naar de sanitaire blok te wandelen. Er moest maar eens een olifant achtergebleven zijn. Nu hopen we dat we hier veilig in ons tentje zitten en de olifanten zich deze nacht rustig houden ofwel maar via een andere kampplaats passeren want aan de stemmen en het gelach te horen, zijn ze daar niet gepasseerd.
Hoewel een rustige nacht gaat het vermoedelijk niet worden want de nijlpaarden zijn ook al met een brulconcert begonnen. Kamperen in de wildernis, zeer rustgevend!!!!. ;-)