Cataratas del Iguazú, Argentina

23 september 2019 - Puerto Iguazú, Argentinië

Uiteraard zijn we naar Iguazú gereisd om de wereldberoemde watervallen (los cataratas) te bezoeken. Vroeg dag zodat we tijdig kunnen vertrekken en misschien de drukte in het nationaal park kunnen voor zijn. Niet dus, samen met de volle lijnbus, waar we zelf in zaten, werden nog enkele bussen vol bezoekers gedropt aan de inkom. Gelukkig hadden we het wel bij het rechte einde om eerst het laagste gedeelte te bezoeke, want deze weg volgde maar een heel klein deel van de meute. Een wandelpad met behoorlijk wat trappen, dus bij velen blijft deze wandeling links liggen. Nochtans de moeite want hier zie je de watervallen van beneden naar boven en dat is toch wel indrukwekkend. Maar geen probleem dat ze boven blijven, is voor ons aangenamer.
In het begin van de wandeling kwam ons al een hele meute neusberen tegemoet. Ze weten maar goed genoeg dat waar mensen zijn, ook eten is. 's Middags was het zelfs zo erg, dat de mensen in een kooi gaan zitten om rustig hun picnick te kunnen opeten. De neusberen zien er schattig uit maar zijn verdomd venijnig.
De watervallen zijn zeker niet op zijn grootst, daar de klimaatsverandering hier ook te merken is en er de voorbije maanden te weinig regen is gevallen. Te weinig regen wil ook zeggen dat de elektriciteitscentrales het water oppotten en maar een minimum doorlaten naar de watervallen. Maar het blijft groots. Niet enkel de watervallen maar ook de fauna en flora er rond. Spijtig genoeg niet zo veel kleurrijke vogels maar wel zeer veel gieren.
Het hoogste wandelpad was iets minder indrukwekkend en ook zeer druk, maar het hoogtepunt hadden we gehouden voor de namiddag. Met een treintje werden naar het verste punt gebracht. Neen, dat is niet 100% juist, naar het verste treinstation en vanaf daar was het nog een 2,5 km wandelen  op een verhoogd wandelpad naar "Garganta del Diablo" (men vertaalt het in het Nederlands naar Duivelsstrot). Het was gigantisch! Één put waar miljoenen liters water naar beneden stort. Zeer moeilijk te beschrijven. Het is te hopen dat de filmpjes die Jan heeft gemaakt een beetje het gevoel en het zicht weergeeft wat je ziet en ervaart daar boven op dat uitzichtpunt. Je staat bijna boven de waterval en de kracht van het water is enorm. Tegelijkertijd was er een regenboog zichtbaar, die was dan weer zo fragiel. We zijn er toch een tijdje op blijven kijken zo boeiend was het. Je moest jezelf verplichten om je camera weg te stoppen en niet enkel door dat kleine schermpje te bekijken. Twee jaar geleden hebben we de Victoria Falls gedaan, ook gigantisch maar niet te vergelijken met deze watervallen.
Morgen is het nog meer van dat, maar dan gezien vanuit Brazilië. Ben benieuwd maar nu eerst nog foto's kijken van vandaag!

1. Leen:
    24 september 2019
    Oei ja, inderdaad veel minder water dan toen ik er was maar het blijft fantastisch!