Wat extra zout op onze boterham.

1 oktober 2018 - Lone Pine, California, Verenigde Staten

Een dag beginnen met spek met eieren is niet slecht, dus doen we dat gewoon effe. Niet dat het vandaag zo'n zware dag wordt want we gaan voornamelijk het eerste deel doen van de verplaatsing naar Death Valley. Velen doen dit in 1 dag maar dat is waanzinnig, zeker met een mobilhome. Stop 1 is het Visitor Center van Mono Lake, waar ze ons na het bekijken van een film over Yosemite (waar we de voorbije dagen zijn geweest), richting een ander gedeelte langs het meer sturen, namelijk South Tufa. Ter hoogte van dit deel van het meer zijn de mooiste tufa's te zien. Tufa's zijn torentjes van zoutkristallen, gevormd doordat er water in het meer stroomt maar geen water uit het meer. Het water kan enkel weg door verdamping en blijven de mineralen achter, die zich afzetten en tot de meest vreemde  vormen leiden. Een deel staat in het water maar een overgroot deel niet meer daar het water serieus aan het terug trekken is. Op verschillende plaatsen wordt het waterniveau over de voorbije jaren aangegeven en het gaat snel achteruit. Door de lucht in te ademen proef je gewoon dat het zeer zoutrijk water is. Mono Lake is 2,5 keer zo zout als de Oceaan. We stoppen nog even aan Navy Beach maar de wind staat net iets te strak om te gaan zwemmen of te zonnen dus na onze lunch rijden we richting Lone Pine. De weg is eindeloos lang maar gelukkig niet saai. Door onze tussenstop om nog wat inkopen te doen, komen we in het donker aan op de camping. Dat willen we vermijden maar gelukkig is in Amerika alles goed groot en is het inrijden in de kampeerplaats geen probleem. Eten maken, eten, afwassen, een spelletje Rummikub en dan maffen! Op vakantie zijn, kan ook vermoeiend zijn. ;-)