Salta, la linda

25 september 2019 - Salta, Argentinië

De watervallen hebben we langs alle kanten bekeken dus kunnen we naar de volgende bestemming vertrekken. We nemen het vliegtuig richting Salta, bij de Argentijnen beter bekend als "Salta la linda", de mooie. Na een anderhalf uur vliegen, landen we en kunnen we de huurauto oppikken om de volgende dagen in deze regio rond te rijden. Uiteraard wat papierwerk en overleg van wat wel en niet geboekt en dan vertrekken we met een bijna gloednieuw autootje (je leest het goed, autootje. we hebben al met grotere auto's gereden)(Toyota Etios) richting hotel. Een schoontje! Alle kamers zijn gelegen rond een binnenplaats met zwembad (met een terrasje zodat ik niet, zoals gewoonlijk, van op mijn bed een reisverslag moet schrijven). We konden het slechter treffen.
Van de Latijns-Amerikaanse inwoners wordt gezegd dat ze de Limburgers zijn qua spreken en de voorbije dagen hebben we het met onze cursus "overlevingsspaans" van paar jaar geleden, best kunnen overleven. Vandaag in het restaurant was wat anders. De serveerster was de speedy-gonzales van allemaal! Niets, maar ook niets verstonden we en ze deed geen moeite om trager te spreken. Wat was me dat. Een voorbode van de chaos in de stad. Inderdaad, serieuze chaos! We zijn nog niet echt mee met de verkeersregels. Voorrang van rechts is het niet. Ook niet de Amerikaanse wijze, dus wie eerst komt mag eerst door. Neen, het is op goed geluk oversteken aan kruispunten (zowel als voetgangers als automobilist). Ook zeer vreemde rotondes. Gewoon dubbel en dik uitkijken.
Het centrum van Salta zelf heeft ons nog niet echt betoverd. Het centrale plein was druk maar straalde niet de grootsheid en het koloniale uit zoals beschreven in de reisgidsen. Vooral armoede was er te zien, zeer veel bedelaars, maar vooral schoenenpoetsers die serieus beneveld waren door vermoedelijk de dampen van hun schoenenpoetsgerief en nog wat andere zogezegde heilzame producten. Daarnaast ook veel honden die allesbehalve ondervoed waren en daardoor zo laks dat ze gewoon overal in de pad lagen. Gelukkig waren er nog de kerken die wel pracht en praal uitstraalden. Hier is men dan ook nog zeer gelovig en zijn de kerken ook nog druk bezocht. Vaak zie je mensen die te voet of met de auto zijn een kruisteken maken als ze voorbij een kerk gaan of rijden. Morgen gaan we toch nog eens terug voor een tweede indruk. Zijn we misschien te vroeg, of in de verkeerde wijk, ... We zullen zien.
Vlakbij het hotel ontdekken we nog een leuk restaurantje Boca-en-Boca, waar ze echt alle moeite deden om alles duidelijk te maken. Zelfs de keuze tussen de borst of de billen van de kip werden met veel gebaren uitgelegd ;-) en het eten en uiteraard de wijn waren er ook zeer lekker. Ne meevaller!

Verstuurd vanaf mijn iPad