We skippen even de herfst

7 oktober 2018 - Bryce Canyon National Park, Verenigde Staten

Vanmorgen kwamen we veel zombies tegen op de camping. Neen het is nog geen halloween, het was een zeer koude en regenachtige nacht. Wij hadden het al niet al te warm in onze mobilhome dus zij die in een tentje sliepen, moeten toch zeer dicht bij elkaar gekropen zijn. Tegen half tien is de meststal in onze camper opgeruimd (alles lag of hing nog te drogen van gisteren) en vertrekken we terug richting park maar dit keer rijden we naar de andere kant om vervolgens het park te verlaten via de oostzijde en verder te rijden naar Bryce Canyon. Voor 1 keer hadden we aan de ingang eens een vriendeljke ranger die genoot van zijn werk en Belgen zeer toffe mensen vond, toch moesten we 15$ betalen om de tunnel in het park te laten afzetten zodat wij in het midden van de baan konden rijden. De tunnel is van de jaren 30 dus niet echt aangepast aan de afmetingen van de voertuigen van vandaag. Uiteindelijk bleek het puur afzetterij te zijn want de tunnel moest helemaal niet alleen voor ons afgezet worden maar voor de nog meer campers, die voor en achter ons in de rij stonden. Eigenlijk was het gewoon beurtelings verkeer! Ach ja, wij hebben in België ook een tweedehands natuurparkenpas gekocht aan minder dan de helft van de prijs. We waren vandaag wel verbaasd hoe het prijskaartje anders zou oplopen als je geen pas hebt. Zion alleen kost $20 per persoon als je er te voet binnen gaat, zoals wij gisteren en $35 voor een RV met inzittenden zoals we vandaag zijn binnengereden. Dat zou voor twee dagen op $90 euro komen inclusief de tunneltaks. Dat is dan nog maar voor 1 park, wij doen er deze vakantie een 8-tal aan. Dat loopt dan best op. De tweedehandspas heeft ons €35 gekost en nu mogen we alle parken binnen zonder te betalen, als ze zo'n vreemde tunneltax niet hebben. Na de tunnel zouden we dadelijk moeten parkeren om de Overlook Trail nog te kunnen wandelen maar er waren geen parkeerplaatsen voor campers, dus die wandeling konden we op onze buik schrijven. Het landschap is trouwens weer totaal anders dan aan de andere kant van de tunnel. Bij de heuvel met de naam Checkerboard Mesa hebben we dan wel een verdienstelijke poging ondernomen om de top te bereiken maar de natuur was ons iets te slim af. Vermoedelijk met felle regenbuien was het pad herschapen tot een hindernissenparcours. In het begin nog iets of wat leuk (voor Jan al wat meer dan voor mij) maar mits het feller begon te regenen zijn we toch maar terug gedraaid. Terug de warmte vam de camper gaan opzoeken. De temperatuur blijft maar dalen. Ondanks het eindeloos aantal laagjes dat we aanhebben, mits gebrek aan nen zeer dikke trui, voelt het enorm koud aan. We zitten ondertussen rond de 10 graden. Ja, we zijn van hoogzomer naar putteke winter gegaan in een paar dagen. Niet wat we verwacht hadden. 'S Nacht wel maar overdag, neen, dat niet. Heel eventjes hebben we wat herfstkleuren onderweg gezien, maar dat was het voor dit jaar. We skippen dus de herfst even. Vlak voor Bryce Canyon passeren we Red Canyon, een zeer mooi aperitief voor Bryce Canyon. Diep rode rotsen in alle vormen en maten. Zelfs bogen waar we onder door moeten zijn uitgesleten in de rotsen. Vreemd dat de natuurfenomenen steeds zeer plaatselijk zijn want kilometers ervoor was er niets te zien en nog een hele afstand erna heb je een strak en saai landschap. We rijden al even Bryce Canyon binnen voor wat info te verzamelen voor morgen alvorens de chauffage in onze mobilhome volle bak aan te zetten, een goei kippensoepje te maken en hopelijk zeer veel foto's op te laden zodat jullie ook beeld krijgen bij onze verhalen.