Sour people

24 september 2017 - Kasane, Botswana

Lazy Sunday Morning. Normaal gezien is het om 6u al volle bak op de campings maar vandaag doet iedereen het precies toch een beetje trager, ook wij want de wasserette gaat pas om 8u nodig en onze waszak zit overvol. In de shop van de lodge kopen we ons nog snel een kaart van Chobe National Park. Hopelijk iets duidelijker dan de kopiekes die we anders meekrijgen. In de supermarkt iets verder passeren we nog even voor onze picknick. Man, man zo'n arrogante meid heb ik nog nooit gehad aan de kassa. Als de artikelen wat te ver stonden wou ze deze niet aannemen, heeft niets tegen ons gezegd, zelfs niet hoeveel we moesten betalen, geen blik kregen we, ... Jongen, jongen toch. Ok, het is misschien niet leuk om op zondag te werken maar dit ging er echt over. Ondanks men ons gisteren vertelde dat de wasserrette open was op zondagvoormiddag stonden we voor een gesloten deur. Dat wordt onze onderbroek binnenste buiten trekken. ;-)
In het kantoor aan de poort van het park werden we al door eenzelfde zuurpruim opgewacht dan in de supermarkt. Deze keer was de nieuwste aflevering van de Botwaanse versie van Thuis of Familie belangrijker dan info aan ons te geven. Dit keer kregen we zelfs geen planneke mee. We werden zo maar in een park, met een oppervlakte van 1/3 van België, gestuurd met wilde dieren en zeer slechte zandwegen, zonder enige info. Gelukkig hadden we de toeristische kaart mee. Wat een zure mensen. Zeer vrij vertaald naar het engels "Sour people".
Gelukkig was het voor de dieren geen zondag. Van het moment we aan de rivier kwamen, waren ze allen paraat. De waterbokken, impala's, olifanten, krokodillen, zebra's, giraffen, buffels, ... Waren in grote getalen aanwezig. Neen, beter gezegd, In uitzinderlijk grote getallen. Ik ben begonnen met de olifanten te tellen maar na de tweede kudde hen ik het al opgegeven. Ze bleven komen, overal zag je olifanten, de ganse dag door. Maar ook voor de andere dieren gold hetzelfde. We hebben onze tijd er echt voor genomen om ze te bewonderen en daardoor ontdekte we ook enkele uniekelingen zoals een veraan en een zeer kleine mongoose. Naast de viervoeters waren de vogels ook vlot van de partij. Aan elke waterpartij zaten wel enkele uniekelingen zoals een hamervogel, zwarte ibissen, eentje met een snavel in dezelfde kleur als de belgische vlag, zeer kleine vogels met prachtige kleuren ... Allemaal aangeduid op onze nieuwe fotolijst maar deze ligt beneden in de auto. Ook vandaag gaven de leeuwen niet thuis tot één van de lokale gidsen ons er aandachtig op maakte dat er twee in de schaduw iets terug lagen te knorren. Het was even zoeken maar mee merkten we enkele wagens op die stilstonden. Daar moet het zijn. In het gras zagen we de kop al van eentje en even later kwam de andere ook op zijn gemakske over de weg' Het leek of de gidsen ze wat aangeport hadden. Tevreden sjoekten we verder over de zandwegen. Ik ben megacontent dat Jan niet vastgeraakte want de sporen waren diep, vaak heel diep en het was zeer mulle zand. Al was het op één moment bijna prijs maar heel rustig aan kregen we toch weer grip. Een van de laatste obstakels die we moeten omzeilen was een kudde van een honderdtal buffels. Daar deze een zeer kort lontje hebben en we geen zin hebben om enkele horens getatoeerd te hebben in de flank van de auto, hebben we toch maar een omweg van een aantal kilometers genomen in plaats van dwars door de kudde te rijden. Onze volledig geslaagde dag hebben we afgesloten met een 10 km lange zandweg (zou niet te vinden geweest zijn zonder kaart, want de aanduidingen (als er zijn) zijn zeer ongelooflijk onduidelijk) en een lekker buffet in het restaurant van de lodge met zeer vriendelijke obers. Het is voor iedereen zondag. ;-)
Wildlife: het ganse lijstje en meer

Camping: Chobe River Lodge.

Diner: Buffet met wrattenzwijn, eland, gnoes. ...

1. Rita Drooghmans:
    3 oktober 2017
    Het was altijd leuk om de reisverhalen te lezen.Tot zondag en geniet er nog van