Kleine keukenprinses

26 september 2017 - Gweta, Botswana

De rit van Kasane naar Gweta zal niet echt een memorabele zijn. Vierhonderd twintig kilometer kaarsrechte weg met op sommige plaatsen grote gaten in het wegdek, één stuk afgesloten weg, voornamelijk hetzelfde landschap, mega zware trucks (gelukkig voornamelijk in de andere richting), krankzinnige buschauffeurs (was er bijna eentje op ons geknald) en nog eens een veterinaire controle een 60 km voor Nata. Hier moet je niet enkel met je schoenen door een badje gaan maar ook met de wielen van de wagen.
Gelukkig was er in Nata ons kleine keukenprinsesje nog. Daar de coolbox redelijk leeg is en het brood hier niet zo geweldig smaakt, gingen we in Nata op zoek naar een restaurantje. Niet zo eenvoudig daar er heel veel op het straat verkocht wordt en de indeling van de dorpen niet altijd makkelijk te lezen is. Plots sprong een soort geusthouse ons in het oog dus daar polsten we of we konden eten. Geen probleem, het eten was klaar. Één menu namelijk rijst met een stoofpotje en nog wat, maar dat laatste verstonden we niet. Ze spreken hier allemaal Engels (gelukkig) maar meestal nogal onduidelijk of zeer stil dus blijft het vaak gokken. Na een tiental minuten kregen we een vol bord voorgeschoteld met het stoofpotje en een rode bietensalade (ah, dat was dat laatste). Lekker! Megalekker voornamelijk de saus. Om je vingers af te lekken. Na een tijdje kwam een freel meisje buiten om te vragen of het lekker was. Haar ogen glunderden toen we zeiden dat het ons zeer goed smaakte want zij was de kok. Zalig om die meid een topdag te geven en dat hebben we nog eens extra gedaan met voor haar een dikke fooi (ongeveer een euro, voor ons niets, voor hun een fortuin). Ze begon bijna te dansen van vreugde.
Met een smile op ons gezicht reden we verder naar Gweta waar we in Planet Baobob (genoemd naar de gigantische bomen zonder blad die je onder andere hier in de buurt kan vinden) nog eens konden genieten van wat luxe in een mooie hut. Rust was er spijtig genoeg niet bij want er waren ook een beestenbak of twee geland op de camping en die hebben er een zwaar feestje van gemaakt tot in de late uurtjes.