Officieus bezoek aan Angola

20 september 2017 - DIvundu, Namibië

Na een hete nacht (neen, neen, niet te ver gaan denken, het is hier ongelooflijk warm en dan zou het nog meevallen ten opzicht van november en december) zijn we toch vertrokken naar het naburige park, het Mahango National Park. We hoorden van enkele andere gasten van de lodge dat er een overvloed aan dieren te zien zijn. Ok, we komen van Etosha, gaat het ons nog wel blijven verrassen?
Ja, toch wel, want aan de waterkant waren er nog verschillende dieren te zien die we nog niet gezien hadden, namelijk buffels, nijlpaarden, krokodillen, red lechwe, waterbokken, visarenden, ... Maar ook de andere dieren die we vaak gezien hadden waren ook hier weer leuk om te stalken in een andere omgeving.
Na onze picknick reden we naar de waterhole waar de andere gasten van de lodge tientallen olifanten hadden gezien. Ze konden zelfs niet aan de waterhole geraken dat het zo druk was. Aangekomen aan de plas, na een rit van 10 km mulle zand, geen olifant te zien. Zelfs geen ander dier. We konden niet blijven wachten daar we om 4 u terug aan de lodge verwacht werden voor een boottocht. (De dag nadien spraken we nog een Duits koppel die een tiental minuten later dan ons bij de waterhole waren en toen was het er weer een drukte van belang).
Tijdens de boottocht over de Okavango zijn we voornamelijk watervogels en krokodillen tegen gekomen. Eentje had zelfs juist een geit gevangen als avonddiner maar dit was buiten onze gids gerekend. De geit kost de eigenaar zoveel geld en het zou dus een serieus verlies zijn. Daardoor is de gids een paar keer met zijn boot over de krokodil gevaren tot deze de geit losliet. (De krokodil heeft het overleefd) De geit werd uit het water gehaald en aan de andere oever terug aan de eigenaar gegeven.
De nijlpaarden hadden er vandaag precies geen zin in. We hebben toch geruime tijd langer moeten varen dan gepland om nijlpaarden tegen te komen. Gelukkig bleef de toch boeiend door de activiteit aan de oevers. Kinderen waren aan het zwemmen (niet zo ver van waar we een krokodil gezien hadden) of zich aan het wassen. Vrouwen waren de was aan het doen of vaten met water aan het vullen om mee naar huis te nemen. Ongelooflijk wat een gewicht dat ze op hun hoofd kunnen dragen. Op de terugweg was er al iets minder activiteit want de zon was aan het ondergaan. Dat gaat zo snel en daarna wordt het heel snel donker dat iedereen al thuis moest zijn. Geen probleem want daardoor kreeg de zon de hoofdrol en ze gaf zeer mooie spelingen op het water. Officieus zijn we tijdens de boottocht in Angola geweest, officieel spijtig genoeg niet want zo'n extra stempel in ons internationaal paspoort is altijd leuk.
Voldaan hebben we ons in het bad laten glijden. Zalig nagenieten van een leuke dag.