De tel kwijt geraakt

15 september 2017 - Halali, Namibië

Om 6u uit bed om terug naar de waterhole van de camping te gaan zodat we al wat diertjes kunnen spotten alvorens de poorten naar het park terug open gaan (bij zonsopgang). Grote dieren waren er niet te bekennen voornamelijk wat watervogels en parelhoenen met de daarnaast steeds aanwezige jakhalzen. Tot plots een vrouw ons kwam vragen of we de leeuwen hadden gezien. Achter de bosjes lagen twee mannetjes te bekomen van de nacht. Inderdaad die hadden we 's nachts ook horen brullen.
Na een kleine twee uur toch maar gaan inpakken maar voor de zoveelste keer was de hoes van de tent niet dicht te ritsen. Toch maar de verhuurfirma gebeld en zij hadden assistentie hier op de camping, maar daar hadden we niet veel aan. Hij vertelde ons dat de rits kapot was, wat we wisten en dat we zo maar moesten verder rijden. Neen, dat was het niet, toch maar terug naar de verhuurfirma gebeld en zij hebben het zeer correct opgelost. Binnen enkele dagen als we het park uit zijn, krijgen we in Grootfontein een nieuwe hoes.
Gelukkig dan kunnen we onze dag toch goed beginnen. We hadden een route uitgestippeld zodat we zoveel mogelijk waterholes konden bezoeken tussen de twee kampplaatsen in. Vlak buiten de camping was het al volle bak. Zebra's, springbokken en giraffen waren hoogstwaarschijnlijk op weg naar de waterhole van de camping. Na nog geen tien minuten was je de tel al kwijt.
Af en toe is het wel handig om achter een auto met gids te rijden want daardoor hebben we twee hyena's vlak naast de weg gezien! Voor oryxen, wildebeesten, zebra's en springbokken moest je niet zo veel moeite doen.
Elke waterhole dat we passeerden was het meestal een overvloed van dieren. Bij de ene moest je soms wat langer wachten als bij de andere. Soms stond er bijna niets als je arriveerde maar even later was het een overrompeling van impalas, kudus, struisvogels, oryxen, ...
Tegen een uur of twee begon het te minderen en zag je voornamelijk onderweg groepjes dieren bescherming zoeken onder de boompjes. Dus dat deden wij zelf ook maar even. Back on the road, merktten we al snel dat de middagpauze van de dieren ook voorbij was. Een troep van een tiental olifanten stond nog wat verborgen in het struikgewas. Geweldig hoe twee van mastodonten trachten beschutting te zoeken onder een klein boompje. De rest van de rit waren het vooral zebra's en springbokken dat we zagen. Zo ver dat je kon kijken, stonden er dieren te grazen.
De waterhole van de camping van vandaag was kleiner en blijkbaar niet zo aantrekkelijk voor de dieren want bij ons eerste bezoek, hebben we naast vogels niets gezien. In het donker zijn er toch twee neushoorns en een hyena langs geweest. Zijn we al wat te verwend?
Wildlife: heel veel, ga ik later een volledig lijstje van maken

Camping: Halali, zeer basic, minder commercieel dan Okaukuejo maar zeer veel grote groepen in beestenwagens rondom ons, die 's morgens absoluut om 7u willen weg zijn.

Diner: Macaroni.