Stairways to heaven

29 september 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Gelukkig is nacht twee in de mobilhome al wat beter meegevallen en kunnen we vandaag volle bak gaan voor onze eerste wandeling in Yosemite National Park. Van het moment we in de vallei aan komen, begint de drukte ons toch op te vallen. We zijn zeker niet alleen. Het is weekend en blijkbaar een populaire bestemming voor een dagje of een weekendje weg. Op de parking hebben we gelukkig nog een plaatjes voor onze grote bak want de parking slibt al snel dicht. Bij het infopunt besluiten we om de camper op de parking te laten staan en niet naar Glacier Point te rijden. Ok, het zou een prachtig uitzichtpunt zijn maar dan zitten we weer voor gans de dag in de camper. Na wat wikken en wegen beslissen we de wandeling naar Vernal Falls uit testen.  Met de shuttle bus die in de vallei rondtoert rijden we naar het vertrekpunt en tot onze spijt merken we dat er zeer veel mensen naar de watervallen wandelen. Dorie toch. Effe genieten van de rust en de natuur zit er niet in. Het was net of ze aan de watervallen hot-dogs gratis weggaven. Iedereen trok naar daar ondanks het laatste stuk best een lastig stuk was met zeer onregelmatige trappen (Mist trail). Ondanks de drukte trachten we toch zo veel mogelijk te genieten. Watervallen zijn en blijven steeds zeer mooi. Daar ik tien kilo minder naar boven moet sleuren en best een sportieve zomer achter de rug heb, gaat het wandelen zeer goed. Zelfs zo goed dat we nog een stuk aan de wandeling breien en nog verder wandelen naar Nevada Falls. Het is ineens een stuk pittiger en dus ook veel minder druk. Het begin van de wandeling gaat rustig maar dan versmalt het wandelpad en wordt het terug een in stenen uitgehouwen trap. We moeten heel wat hoogtemeters overwinnen. Deze wandeling stond aan het infopunt ook aangegeven als zwaar en ze hebben niet gelogen.  Niet te uitbundig wandelen we naar boven en daar worden we beloond met een hemels uitzicht. Yes, we did it en het is weer zo de moeite waard. Genieten geblazen. Tijdens de wandeling naar beneden kletsen we wat met een Duits koppel die we gedurende de dag verschillende malen waren tegengekomen. Best leuk, met uitzondering van één misstap. Mijn voet zwikte serieus om. Even dacht ik dat onze vakantie een zeer onaangename twist zou krijgen, maar het viel gelukkig nog al mee. Het Duits koppel haalde zelfs een ijspak, dat hun kaas koel hield, boven om op mijn voet te leggen. Dat was lachen. Voldaan en met een "oef"-gevoel keren we terug naar de mobilhome om na te genieten van een hemelse dag.