Royaal baden

29 september 2019 - Termas de Reyes, Argentinië

Weer een slechte nacht door de droge lucht, een luide knal om half zes, klokken van de kerk die vanaf half zes begonnen te luiden en de straathonden die constant aan het blaffen zijn. Ook dit zijn we weer snel vergeten van het moment we geweldig nieuws ontvangen. Proficiat Anke en Andy met het verrassende babynieuws.

Vandaag is onze bestemming Termas de Reyes voor wat ontspanning in de thermale baden. Alvorens we terug naar het zuiden rijden, rijden we nog even wat verder de route 9 op naar Humahuaca. Een dorpje dat nog wat hoger gelegen is en er zou een zondagsmarkt zijn. Deze hebben we niet gevonden in het precies nog slapend dorpje. Hierdoor was er niet zo veel te zien maar we zijn toch met enkele souveniers terug richting auto vertrokken. Juist voor de drukke begint want we zien onderweg bussenvol (zelfs dubbeldekkers) toeristen richting het dorpje rijden.

In Maimará bezoeken we nog een kerkhof met zicht op Paleta del Pintor. Daarna even wat te eten zoeken alvorens we naar het volgend hotel vertrekken. De keuze is zeer beperkt dus gaan we een klein restaurantje binnen. Aan de deur worden we nog aangesproken door een man dat we hier zeker moeten binnen gaan want hij zorgt seffens voor live-muziek. Na een tijdje gezeten te zijn, is nog niemand gepasseerd dus overwegen we om te vertrekken maar toen kwam de ober net langs. We bestellen wat empanadas en wachten nog even af om meer te bestellen. De plaatselijke gitaarvirtuoos komt ook binnen maar die was zich duidelijk nog wat moed gaan indrinken. Zijn gitaarspel was best ok, maar zijn zangtalent was ver zoek. De hoge noten waren iets te veel van het goede. Ach, hij had er zelf megaveel plezier in dus wij waren blij voor hem. Toch hebben we niets meer bijbesteld en zijn doorgereden.

Anderhalf uur later arriveerden we in het hotel Termas de Reyes. Totaal iets anders dan de voorbij dagen. Het gigantisch hotel, dat zijn oude glorie wat is verloren, is heel wat anders dan we gewoon zijn. Maar het hotel heeft namelijk thermale baden en is op weg naar onze volgende bestemming. We logeren hier ook maar één nacht. Het wame water is ideaal om de stijve spieren van de voorbije dagen wat los te werken en daarnaast nog wat andere kwaaltjes. Dat de voorbije dagen in de andere B&B's het zwembad nog ijskoud was, was het hier zalig van temperatuur. We hebben zelfs een kwartiertje aan het zonnen geweest (De wonderen zijn de wereld nog niet uit). Maar uiteraard moesten we de baden ook uittesten. Je krijgt een cabine toegewezen met een groot bad dat je laat vollopen met gloeiend heet water. Niets gezellig aan de ruimte. Gewoon volledig betegeld met ijskoude tegels en een verlaagd hoekig bad in het midden. Mega-verouderd. Toch was het genieten. De warmte trok tot in je botten en je voelde de heilzame werking dadelijk. ;-) Je mag slechts een 10-tal minuten in het bad blijven en dan moet je even relaxen. De originele temperatuur was veel te warm voor mij. Jan bleef er wel vlot inzitten dus wisselden we af. Een leuke ervaring en verder op onze reis hebben we nogmaals de kans om een namiddag te relaxen in thermale baden.

Nu nog wat relaxen alvorens onze voetjes weer onder tafel te schuiven. Vermoedelijk geen parilla (bbq) zoals traditioneel bij de Argentijnen op een zondag. Ze zaten deze namiddag (met gans de familie) zeer talrijk rond de kleinste watertjes te genieten van de eerste zeer warme lente-dag.

Ook wat extra relaxen want morgen hebben we een rit van minstens 5,5 uur voor de boeg waarvan de laatste 3u weer kleine, kronkelende wegen zijn.

Ondertussen hebben we ons diner achter de rug. Mega-possy in een typisch Amerikaanse feestzaal. Dus formeel maar kil. Neen, dit is niets voor ons. We kijken weer uit naar de volgende B&B met karakter.

1. Andy & Anke:
    30 september 2019
    Bedankt dat we deel mogen uitmaken van jullie reis en blog! We lezen hem steeds weer met veel plezier!!!