Land van het goud (Golden County)

28 september 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

De eerste nacht in de camper ... Ik weet zeker dat we die nacht snel willen vergeten want beide hebben we zeer slecht geslapen. Het bed is een ware marteling, maar we zullen er weer gewoon moeten aan worden, nog een 25 nachten te gaan.
Het resultaat was wel een iets tragere start van de dag. Voor we het goed en wel beseften was het 11u. Dorie zo'n huis op wielen valt ook tegen om te onderhouden en klaar te maken voor vertrek. De afwas en uitborstelen, de ramen poetsen en sluiten, afkoppelen van water- en elektriciteitsvoorzieningen, afkoppelen van de riolering, alles moet goed weggestopt worden (en zo dat je het enkele uren later nog weet zitten),  ... Zullen we nog wel geoefend in geraken.
Het 49-er RV-park ligt in de Golden County. Een regio die vanaf 1849 de "gold rush" kende en Columbia was toen op San Fransisco na de grootste stad. Zou je vandaag de dag absoluut niet zeggen. Zij die na de gold rush bleven, hebben zeer veel afgebroken om maar zeker te zijn dat ze niets van goud lieten zitten onder de huizen. Deze info kregen we mee van een vrouw die een winkeltje uitbaatte, in het Columbia State Park, laat me zeggen het Bokrijk van de cowboys en de goudmijnen. Nog een nieuwigheid voor ons was Sarsaparilla-soda, de voorloper van coca-cola, maar dan met een smaak van mondwater. Zou een zeer gezond goedje zijn tegen veel kwaaltjes en het was redelijk drinkbaar. In de snoepwinkeltjes hebben we geen nieuwigheden uitgetest maar wel onze ogen de kost gegeven. Wat zag er dat allemaal lekkkkkkeeerrr uit, maar we zijn hard en trakteren onszelf niet op zoetigheid. Het volgende stadje,Sonora, dat we bezochten, had ook nog de aanblik van een western dorp maar had de pech dat er een zeer drukke weg doorliep. Het volgend dorp, Chinese camp, waar tijdens de gold rush de chinezen woonden die de sporen moesten aanleggen, was dan weer volledig in slaap gevallen en dus zo goed als niets te zien.
Tijd om richting Yosemite National Park te rijden en naar de kampplaats voor de volgende twee dagen. Ondanks het beperkt aantal kilometers was het toch nog een pittige tocht voor onze mobilhome. Om in het park te geraken moesten we namelijk nog een bergpas over. Een kleintje maar toch een pittige. Ter hoogte van het uitzichtpunt "Rim of the World" kregen we een prachtige voorbeschouwing voor de volgende dagen. Zowel qua zichten als hoe de bosbranden van de voorbije jaren serieus schade kunnen aanrichten aan de natuur. In deze regio was de natuur zich al wat aan het herstellen. In de regio waar we morgen doorrijden waren de bosbranden vorige maand en zijn ze nog maar net volledig geblust.
Van Golden County gaan we naar Bear Country, dus deze nacht alles goed achter slot en grendel, zodat de beren er niet aankunnen en hopelijk ronken we zelf als een zwarte beer in zijn winterslaap.

1. Vanhoof:
    3 oktober 2018
    Het doet deugd nog eens een mooi reisverhaal te lezen grtjs
  2. Marianne Thys:
    3 oktober 2018
    Anja, durf jij ook met de camper rijden? Het lijkt me zo'n groot gevaarte ;-).
  3. Anja:
    4 oktober 2018
    Ik rij iets minder dan Jan. Ik rij voornamelijk de verbindingsstukken maar ben vandaag toch ook in Las Vegas binnengereden. Wel als een zondagrijder of precies een bomma maar in Amerika is alles breder en groter en hebben ze meestal ook meer Geduld. Dat scheelt ook.